Het klankbord van het bestuur van Noloc
Noloc is een vereniging vóór en dóór de leden. Beleid, organisatie en activiteiten moeten zo goed mogelijk aansluiten bij de belangen en behoeften van onze leden. Onze bestuursleden werken zelf in het vakgebied en hebben ook ‘voeding’ en een klankbord nodig uit het gevarieerde vakgebied van onze leden. Dáár ligt de belangrijke functie van de Ledenraad.
Waarom een Ledenraad?
In een vereniging beslissen alleen de leden zelf over zaken die direct invloed hebben op hun rechten en plichten. Denk aan de hoogte van de contributie of nieuwe voorschriften in de Gedragscode. Bij Noloc hebben we ervoor gekozen om deze wettelijke vertegenwoordiging te organiseren via een Ledenraad.
Taak van de Ledenraad
In de Statuten en het Huishoudelijk Reglement zijn de doelen van de vereniging vastgelegd. Het bestuur maakt het beleid en draagt zorg voor de uitvoering. De plannen en begroting legt het bestuur voor aan de Ledenraad. Die toetst 'Past dit bij de doelen van Noloc, bij de belangen van de leden en is dit haalbaar?' Is het antwoord ja, dan stelt de Ledenraad de plannen formeel vast en kan het bestuur ze uitvoeren. Belangrijke onderwerpen komen regelmatig terug op de agenda, zodat de Ledenraad kan volgen of de uitvoering op koers ligt.
Interim-Ledenraad
Ons vakgebied én ons ledenbestand zijn volop in beweging. Daarom werken we toe naar een nieuwe Ledenraad 2.0: groter, diverser en met vertegenwoordigers uit alle hoeken van ons vakgebied. Om dit te realiseren is een interim-ledenraad gekozen.
Tijdens de ledenraadsvergadering op 10 december a.s. worden ondergenoemde interim-leden officieel benoemd. Met een belangrijke taak: de juiste vorm vinden voor deze nieuwe Ledenraad, die in mei 2026 wordt geïnstalleerd voor een termijn van drie jaar.