Logo Noloc

Iedereen doet HET

Iedereen doet HET, maar niemand praat erover. Want HET voelt een beetje vies. Je hebt het natuurlijk wel nodig, zonder lukt het niet. Tegelijkertijd hoor ik het iedere keer weer: ik voel schaamte, ik vind het eng, het ligt niet in mijn aard, ik doe HET niet genoeg.

Iedereen doet HET, maar niemand praat erover. Want HET voelt een beetje vies. Je hebt het natuurlijk wel nodig, zonder lukt het niet. Tegelijkertijd hoor ik het iedere keer weer: ik voel schaamte, ik vind het eng, het ligt niet in mijn aard, ik doe HET niet genoeg.

Met HET bedoel ik: zeggen wat je wilt, vragen wat je wilt, aanbieden wat je wilt, zodat je ook het werk kunt doen dat je wilt doen, waar je hart ligt.

Ik wil eigenlijk ander werk

Een klant vertelde me een paar maanden geleden dat hij niet gelukkig was op zijn werk. Bij doorvragen bleek dat hij liever een ander soort werk zou willen doen. Hij is niet de enige.

Maar 10% heeft droombaan

Volgens onderzoek van de Open University heeft minder dan 10% van de Nederlanders de droombaan van zijn/haar jeugd, versus 40% van de Ieren en de Duitsers. Nu waren die droombanen dierenarts, dokter, voetballer, verpleger en app designer, dus wellicht is het geen ramp als we niet doen wat we in onze jeugd droomden. Maar mijn ervaring met klanten leert dat mensen ook vaak niet doen wat ze NU zouden willen, deels omdat ze er ook gewoon niet naar vragen, HET niet doen…

Zeven smoezen om HET niet te doen

Hier de zeven smoezen die ik het meeste hoor, om HET niet te hoeven doen.

  1. Ik ben bescheiden, mezelf verkopen dat kan ik echt niet
  2. Ik heb geleerd: “Kinderen die vragen worden overgeslagen”
  3. Het staat niet in mijn functieomschrijving
  4. Het is nu te druk / te rustig / iedereen is op vakantie / etc
  5. Ze weten toch dat ik dat soort klussen graag doe?
  6. Vragen past niet in de cultuur van mijn organisatie
  7. Het werk dat ik zou willen doen, dat doen we hier nog niet/niet meer.

Vier redenen om HET wel te doen

Mijn suggestie is om HET wel te doen. Waarom? Ten eerste omdat met wat jij wilt en kunt doen, je de grootste meerwaarde. Daarmee maak je niet alleen jezelf  maar ook anderen gelukkig. Dubbel winst dus.

Daarnaast zal het vragen om jouw favoriete werk, je in contact brengt met je kwetsbaarheid én je kracht. HET vragen, betekent dat je je kwetsbaar opstelt, want ja, je kunt nu eenmaal NEE te horen krijgen, of nog erger: genegeerd worden. Tegelijkertijd stimuleert vragen je ook om je kracht helder te verwoorden: wat is het dat je te bieden hebt, dat je wilt doen? Het ontdekken van je kracht en kwetsbaarheid, dat maakt weer dat je meerwaarde duidelijker wordt.

Ten derde: als je gaat vragen om de klussen die je echt graag doet, dan zal je daarvan leren. Je leert opkomen voor jezelf, je leert duidelijker formuleren van wat je wilt. De meeste mensen worden gelukkig van leren. Dus kom op! Wat kan er ten slotte mis gaan?

Natuurlijk kun je ook hier en nu gelukkig zijn met wat je hebt. Tegelijkertijd is de spreuk niet voor niets “Happiness is the way”. Dat betekent wel dat er een “way” is, dat je op pad bent, dat je jouw pad mag kiezen, kunt kiezen en daar 100% voor kunt gaan.

Kies jij voor jezelf?

Wat er gebeurde met mijn klant? Na een paar coachingsgesprekken is hij HET gaan doen. Hij is gaan vragen om de klussen die hij graag deed. Nu doet hij volop klussen in die richting en heeft weer plezier in zijn werk. Tot grote vreugde van de mensen waarvoor hij werkt, zijn leidinggevende én hijzelf.

 

Hanneke Dijkman
Voor werkgeluk in een nieuwe baan of je huidige baan

New Options for Professionals 
www.hannekedijkmancoach.nl
hannekedijkman@newoptions.nl

Gerelateerde berichten

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 1 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden