Vooruitblik oktoberuitgave LoopbaanVisie

Thema van de vorige uitgave van LoopbaanVisie was Veerkracht. Heb jij ‘m al helemaal uitgelezen? Interessante kost! Deze week verschijnt alweer de volgende uitgave van LoopbaanVisie waarin het thema Talent centraal staat. Daar kunnen we ons vast op verheugen. In de oktoberuitgave staat ook een artikel dat nog even teruggrijpt op het vorige thema. Frances van Dinther van het platform Uit je hoofd-in je lijf gaat nader in op stress en het feit dat wij als loopbaanprofessionals steeds vaker worden geconfronteerd met loopbaanvragen die eigenlijk worden ingegeven door stress of een stresscomponent in zich hebben. Ze vertelt er vast wat meer over.

Belangrijk om te beseffen is dat wij mensen zijn met een beperkte energie, we zijn geen apparaten die constant aan kunnen blijven staan en prestaties kunnen blijven leveren. Wanneer iemand een tijd lang enige stress ervaart en een topprestatie moet leveren, dan is dat op zich geen probleem, mits dat niet te lang duurt en de rust na enige tijd weer terugkeert. Belangrijk is dan om vanuit stress weer terug te keren naar een zodanige balans tussen hoofd en lijf dat stress plaats gaat maken voor rust en overzicht. Het gaat om: inspanning, rust, herstel en weer opnieuw: inspanning, rust, herstel etc. Het kan jou en je cliënten verder helpen om anders tegen stress aan te kijken: staar je niet teveel blind op stress en druk, maar kijk vooral hoe jij (en/of je cliënten) je energie beheert. Kan daar iets in verbeterd worden?

De maatschappij focust vooral op ‘tijd’

Als loopbaancoach en bovenal als mens klinkt het je vast logisch in de oren dat het gezond is wanneer een zekere inspanning wordt opgevolgd door de nodige ontspanning. Dit houdt het lichaam tenslotte in balans. Simpel gezegd, als je op een goede manier voor je energie zorgt, dan zal je meer en beter kunnen presteren. Echter, als je kijkt naar onze maatschappij, dan zie je dat we totaal niet gericht zijn op deze eenvoudige wet van spanning en ontspanning. In plaats daarvan zijn we vooral gefocust op het thema ‘tijd’: dus méér, sneller en langer werken om zaken voor elkaar te krijgen. Het resultaat laat zich raden, want de opbrengst van dat ‘méér, sneller en langer’ zien we overal terug in de vorm van stress en burnout.

Herstel is cruciaal

Als het jou lukt om je eigen energiebeheer als focus te hebben en hier op dagelijkse basis al je aandacht op te richten, dan ga je merken dat stress veel minder kans krijgt. Waardevol is de vergelijking met topsport als het gaat om inspanning, training en herstel. We weten allemaal dat het lichaam dat een prestatie heeft geleverd, toe is aan herstel. Zodra je een topsporter of coach op televisie hoort praten over sportprestaties dan merk je dat sporters zich sterk focussen op lichamelijk herstel. Zeker wanneer er meerdere sportprestaties in korte tijd geleverd moeten worden.  Herstel is cruciaal om goed te blijven presteren en exact hetzelfde is van toepassing op onze geest. Als je het op deze manier bekijkt, dan kun je met deze uitgangspunten op eenzelfde wijze, stapsgewijs werken aan een gezondere basis voor je mind.

Schakelen tussen aan en uit

Op zich klinkt het bovenstaande logisch en helder, het is immers een kwestie van bewustzijn en consequent schakelen om na geestelijke inspanning weer terug te keren naar ontspanning. Door te ontspannen -in je lichaam te gaan zitten en je hoofd écht even te verlaten- kun je de energie weer aanvullen zodat je op een gezonde manier verder kunt gaan met je dag. In theorie is dit simpel, maar de praktijk blijkt ook hier weerbarstig: juist het tijd nemen om terug te keren naar de nodige ontspanning vraagt om discipline. Dat is iets waar je jezelf en je cliënten op kunt trainen met behulp van dagelijkse, kleine, steeds terugkerende interventies.

Je leest er meer over in LoopbaanVisie die deze week op de mat valt. Ook deelt de auteur een oefening met jou als lezer, die je kunt toepassen om op dagelijkse basis de balans te bewaken en bewaren.