Met open vizier in gesprek over de loopbaanmogelijkheden..

Martin Jutstra nam in 2001 het familiebedrijf van zijn vader over. Inmiddels heeft hij drie vestigingen van Toyota Auto Drenthe Groep en daar lopen 48 medewerkers rond. Respectvol omgaan met klanten is een belangrijke kernwaarde. “Zó onderscheidend willen zijn in klantbeleving kan alleen als je je medewerkers centraal stelt” aldus Martin Jutstra. Hij vertelt ons graag waar hij op let als hij als werkgever besluit een loopbaanprofessional of jobcoach in te zetten.

Martin Jutstra

foto: Martin Jutstra

Goed in je vel

Alleen medewerkers die goed in hun vel zitten, stralen dat ook uit naar de klant. De betrokkenheid, vrijheid en zelfstandigheid van de medewerkers dragen positief bij aan het realiseren van de visie van het bedrijf. “Om allerlei redenen kan het gebeuren dat een medewerker het niet meer zo naar de zin heeft of niet meer op de juiste plek zit. Of een medewerker streeft ambities na die niet in het bedrijf aanwezig zijn. Dan moet je met elkaar in gesprek.” Martin Jutstra gaat dat gesprek met open vizier in en roept als dat nodig blijkt de hulp van een loopbaanprofessional in om tot een goede oplossing te komen. 

Betrokken en gedreven

Martin Jutstra heeft goede ervaringen met zelfstandig loopbaanprofessionals. Ze zijn lokaal betrokken en hebben een netwerk in de regio. Ze hebben oog voor de mens en realiseren zich dat achter ieder mens een verhaal zit. Ze stellen de juiste vragen en gaan samen met de medewerker op ontdekkingsreis om te ontdekken waar deze medewerker gelukkig van wordt. Ze zijn inlevend, kort op de bal en gedreven om tot het gaatje te gaan om een duurzame oplossing te vinden die werkt.

Kaizen

“Ik stuur op mijn gevoel bij de inzet van een loopbaanprofessional, maar het keurmerk RL is voor mij wel een geruststellende kwaliteitsborging.” Martin Jutstra trekt de parallel met een BOVAG garage die vaak kwaliteit uitstraalt. Dat kan de BOVAG niet voor ze doen, maar haar leden hebben wel de mogelijkheid om dat uit te stralen en zo toegevoegde waarde te bieden.  Zo werkt dat wat hem betreft ook met een Register Loopbaanprofessional of Register Jobcoach. Een uitgelezen kans om je te onderscheiden dat je professioneel werkt en je zaakjes goed op orde hebt en óók aan je eigen ontwikkeling werkt. Dat is toch wel een groot goed: persoonlijke ontwikkelingen en de bereidheid om in jezelf te willen investeren. Als uitsmijter noemt hij dan ook de Kaizen filosofie die ze in het bedrijf hanteren: wat ging er vandaag goed en wat kunnen we morgen nog beter doen?