1. Home
  2. > Nieuws - Colloquium...
  3. > Collectief succes voor de Week van de Loopbaan
  1. contact
  2. inloggen

Collectief succes voor de Week van de Loopbaan

In gesprek met Carla Huppelschoten en Jeanette Seesing

Voor de derde keer bundelen vier loopbaanprofessionals in Amersfoort hun krachten voor de Week van de Loopbaan. De samenstelling is wat veranderd, maar het idee blijft hetzelfde: gezamenlijk zoeken ze de publiciteit en ontvangen de bezoekers op twee locaties. In plaats van elkaar als concurrenten te zien, beschouwen zij dit als een kans om samen te werken en met een collectieve boodschap naar buiten te treden.

Carla Huppelschoten van WerkNet033: “De afgelopen keren hadden wij goede respons op de Dag van de Loopbaan. Het loont om gezamenlijk aandacht in de regio te vragen en het vakgebied in de schijnwerpers te zetten.” Voor Jeanette Seesing van JSConsult is het de eerste keer dat ze meedoet. Wat haar heeft gemotiveerd om nu aan te sluiten, is de vrijheid die de deelnemers dit jaar hebben om zelf te bepalen wat ze aanbieden. “En het is een goede manier om naamsbekendheid te krijgen.”

Carla en Jeanette zijn erg te spreken over hun gezamenlijk optreden als collectief. “Het is sterk om als loopbaanadviseurs in de regio samen een vuist te maken. Je slagkracht is groter bij het zoeken van publiciteit en je versterkt het beeld naar buiten door samen te werken.” Een meerwaarde is dat zij iedere dag bezoekers kunnen ontvangen. Bezoekers kunnen gedurende de hele week bij een van hen terecht. Doordat zij de dagdelen onderling verdeeld hebben, is er steeds iemand aanwezig terwijl het voor geen van hen belastend.

Van tevoren is natuurlijk niet in te schatten met welke vragen de mensen komen. Carla en Jeanette denken dat het vooral werkzoekenden zullen zijn. Maar zij verwachten dat er ook mensen zullen komen die erover twijfelen of zij van baan willen veranderen. Of die niet meer tevreden zijn met hun positie als zelfstandige en terug willen naar een dienstbetrekking. Om zich alvast een beeld te vormen, vragen zij de aanmelders om hun cv te mailen, zodat zij alvast een indruk hebben van wie zij voor zich krijgen.

In de week vóór aanvang van de Week van de Loopbaan zitten de dagen al bijna volgeboekt. Gouden tip voor andere loopbaanadviseurs is om actief de publiciteit te zoeken. “We hebben persberichten gestuurd naar de regionale kranten en een interview met het Algemeen Dagblad gehad. En we hebben contact gezocht met de plaatselijke radio. Ook op de sociale media zijn we actief. We hebben een Facebookpagina ‘Week van de Loopbaan Amersfoort’ waar we regelmatig berichten op plaatsen, net als op Twitter en LinkedIn.”

Uit vorige jaren blijkt dat deelname aan de Week van de Loopbaan lang niet iedereen nieuwe klanten op levert. “Vorig jaar is er een traject voortgekomen uit de Dag van de Loopbaan,” aldus Carla. “Maar je moet niet meedoen als je korte termijndoel is dat het je werk gaat opleveren. Het gaat om het vergroten van je naamsbekendheid en om even in de aandacht te staan.” De publiciteit rondom de Week van de Loopbaan heeft echter nu al voor een resultaat gezorgd: na afloop van het radio-interview met de lokale omroep zijn ze gevraagd om een korte vaste rubriek te verzorgen over loopbaanvragen.