Intervisie met je kwaliteitskring, hoe begin je?

Intervisie met je kwaliteitskring, hoe begin je?

26-09-2022
intervisie kwaliteitskring.jpg

Je ziet berichten over de nieuwe certificering voorbijkomen, je leest erover op de Noloc site en je checkt wanneer het ‘jouw beurt’ is. En dan heb je het erover met je collega’s in de kwaliteitskring. Moeten we die intervisie niet eens met elkaar oppakken? Maar hoe begin je dan? En wat betekent dat voor je kring? De kwaliteitskring Delft deelt haar ervaringen.

Namens Noloc sprak Sonja van Hoof met Wendy Munniksma-van der Burg,sinds 2021 aangesloten bij de kwaliteitskring Delft. De kwaliteitskring bestaat al veel langer.Een stabiele groep vakgenoten waar Wendy met veel plezier deel van is gaan uitmaken. Intervisie deed de groep altijd al, vaak in combinatie met een inhoudelijk thema. Na de introductie van de nieuwe certificering besloot de kring de intervisie af te stemmen op de eisen zoals die in het beroepsprofiel staan. Zoals Wendy zegt: “Misschien een beetje ‘schooljufferig’ die structuur, maar het helpt wel enorm!”

Iedereen aan de beurt
Ze maakten een nieuwe jaarplanning waarin iedereen een keer voor intervisie aan de beurt komt. Op één avond doen ze twee intervisies of een combinatie van een inhoudelijke sessie en een intervisie. Vijf keer per jaar komen ze samen, plus een zomersessie waarin ze juist uitgebreider op een thema ingaan en gezellig met elkaar eten. Telkens spreken ze van tevoren af wie een casus inbrengt en wie de sessie begeleidt. Ook dat rouleren ze. De inbrenger en begeleider spreken elkaar al even van tevoren over de casus. Wat vindt de inbrenger prettig? En welke intervisiemethode kiest de begeleider? Daarvoor putten ze eenvoudig uit een schatkist met intervisiemethoden die ze met elkaar hebben verzameld. Een paar methoden zijn favoriet, maar geregeld proberen ze ook een nieuwe methode uit.

Schroom
Alhoewel het een betrokken groep vakgenoten is, wat zeker helpt om een fijne start te maken, was het soms lastig om een casus in te brengen. We denken dat we een flink vraagstuk moeten hebben voordat we er intervisie op loslaten of dat het ook juist op het moment van de intervisie een probleem moet zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet altijd nodig.
Zoals Wendy aangeeft: ”Als loopbaanprofessional laat je geregeld je klanten feedback ophalen uit hun omgeving. En je weet ook wel dat dit vaak spannend is voor je klant. Als het in dit geval dan ineens écht even over jouwzelf gaat dan moet je toch ook zelf even een drempel over. Ook al zie je er tegenop en voel je wat schroom: je krijg echt een beloning hoor! Ik weet inmiddels dat we er allemaal keer op keer van alles uit halen. Iedereen benadert een casus vanuit een eigen invalshoek en dat is zo waardevol. Je ontdekt dat er nog zoveel meer is dan je eigen denkwijze. Verhip, denk je dan, zo kun je er ook naar kijken of de invalshoek had je wel bedacht, maar is gewoon gaandeweg ergens uit je systeem verdwenen en wordt weer even opnieuw belicht.”

Gestructureerd het rondje af
Niet alleen de jaarplanning pakken ze gestructureerd aan bij de kwaliteitskring Delft. Ze kiezen geregeld voor een ander intervisiemethode; meer pratend of meer schrijvend, zodat de kwaliteiten van ieder goed worden benut. Dan gaan ze heel gestructureerd het rondje af. Iedereen komt aan de beurt, en het zorgt dat de focus behouden blijft. Iedereen pakt iets anders uit de vraag en biedt een andere invalshoek. Wendy licht toe: “Hierdoor voorkomen we dat we afdwalen of te veel op de inhoud ingaan. En zo zorgen we ervoor dat iedereen aan bod komt. De inbrenger schrijft mee, kan het wat laten bezinken of nog om verdere toelichting vragen. En ook is het handig om achteraf, als je de casus uitschrijft voor je recertificering, nog even te kunnen vragen: wat had je toen ook alweer precies opgeschreven?”

Welke casus?
“Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit wat je inbrengt” vertelt Wendy. “Iedere casus is leerzaam. In eerste instantie denk je wellicht aan grote issues waar je ’s nachts van wakker ligt, maar het hoeft niet groots te zijn. Als je een kleine situatie inbrengt dan levert dat ook al veel op.” Een voorbeeld is de casus die ik zelf inbracht: ik stoeide met een online traject wat ik bijna had afgerond. De klant wilde bij de start een heel andere kant op, maar ging uiteindelijk iets doen in het verlengde van haar eerdere werkervaring. Heb ik wel genoeg gedaan en doorgevraagd, vroeg ik me af. Ik kreeg bij de intervisie reacties als: is dat jouw gevoel of haar gevoel? Waar ligt je verantwoordelijkheid? Heb je tussentijds voldoende getoetst? De feedback die ik kreeg aangereikt was waardevrij en echt nuttige stof tot nadenken. Naderhand ging ik met deze klant in gesprek en zij gaf me terug dat het voor haar bij het derde gesprek al duidelijk was welke richting het opging en dat dat helemaal ok was en ze heel tevreden was over de begeleiding.”

Tips voor intervisiestarters
Voor intervisiestarters hebben we nog een aantal waardevolle tips waar je je voordeel mee kunt doen als je een start wilt gaan maken met intervisie:

  • Zorg voor een gestructureerde aanpak, maak afspraken en plan het in met elkaar zodat iedereen de kans krijgt om voor de recertificering voldoende betekenisvolle situaties in te brengen.
  • Het werkt prettig als de inbrenger en begeleider de sessie voorbereiden.
  • Ook tijdens de intervisiesessie zelf helpt een gestructureerde aanpak en een goede afbakening van de tijd.
  • Wacht niet te lang met het uitwerken van je casus. Liefst meteen de volgende dag!
  • Geef elkaar eventueel de mogelijkheid om de uitgewerkte casus mee te lezen.
  • Kun je niet live bij elkaar komen? Geen probleem, intervisie gaat best online. Ook kun je dan de chat gebruiken als extra tool om iets in te brengen.
  • Deel ook de andere uitdagingen en dilemma’s rond het (her)certificeringsproces met elkaar.
  • Intervisie kun je ook met een ander groepje loopbaanprofessionals oppakken, het hoeft niet (alleen) binnen je kwaliteitskring.
  • Blijf leren en houd jezelf scherp, hoe mooi is het om dat met vakgenoten te doen en te merken dat je vergelijkbare dingen tegenkomt?