Online coaching: kans in de crisis

We kunnen er niet omheen, het corona virus gaat als een vuurtje door deze wereld en inmiddels hebben we er in Nederland ook mee te maken. We worden opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken en zo min mogelijk in contact te zijn met anderen. Afspraken worden afgezegd, niet alleen teamtrainingen of groepssessies, maar ook één op één coachgesprekken. De eerste paar annuleringen waren te verwachten, we konden de situatie accepteren zoals hij is. En hoewel de restricties in Nederland (nog) niet zo streng zijn als in andere door corona getroffen landen, begint het erop te lijken dat bijna al het werk stil komt te liggen. Dat kan bij sommigen van ons ergens toch de nodige onrust oproepen. Want wat als die ene coachee, die juist zo goed op weg was, nu terug zal gaan vallen? En hoe blijf ik zelf in deze lastige tijd financieel gezien overeind?

 

Elke crisis biedt zijn kansen. Dat is echter niet altijd makkelijk te zien wanneer je er middenin zit. Zeker niet als we bedenken dat veel mensen momenteel lijden onder ziekte of dood, of het nu henzelf of hun dierbaren overkomt. Toch hebben mensen juist in deze periode baat bij psychologische hulp of de begeleiding van een fijne coach. En wat dacht je van de klanten die nog maar net of al langere tijd geleden een waardevol coachtraject onder jouw begeleiding waren gestart en u niet verder lijken te kunnen?

 

Voor een groot deel van het jaar werk ik vanuit het buitenland als online coach, coördinator, content-ontwikkelaar en auteur. Ik begeleid met name mensen met (over)spannings- en lichte burn-out klachten naar balans en herstel, én begeleid ook een aantal collega-coaches hierin. Dat deed ik voorheen face-to-face en sinds de laatste twee jaar door gebruik te maken van digitale middelen. Waar ik voorheen sceptisch was, weet ik inmiddels dat online coaching heel prettig en effectief kan zijn, mits je het op de juiste manier in weet te zetten. De huidige crisis lijkt ons allemaal te dwingen tot het anders vormgeven van ons werk, ik deel daarom graag een aantal van mijn ervaringen en tips met betrekking tot online coachen.

 

Online coachen kent verschillende vormen met elk hun eigen effect, zet deze dan ook zo blended mogelijk in. De meest voor de hand liggende vorm van online coachen is videobellen. Denk aan Skypegesprekken, waarbij beeld en geluid aanwezig zijn. Maar ook een gewoon telefoongesprek, contact via whatsapp of per mail vallen onder de mogelijkheden van online coaching. Afhankelijk van het doel of de behoefte die je coachee ervaart kun je bepaalde vormen kiezen. Het meest effectief blijkt een combinatie van verschillende vormen.

 

Als iemand constant in het beeld naar zichzelf zit te kijken om zijn haar goed te doen of bijvoorbeeld aangeeft zichzelf schrijvend beter te kunnen uiten, dan is het de moeite waard om diverse vormen van online coaching in te zetten.

 

Zorg voor goed werkende middelen. De technische randvoorwaarden moeten in orde zijn en tijdens de coachsessie geen stoorzender vormen. Zorg voor een opgeladen telefoon of laptop, een goed werkende microfoon-functie en koptelefoon, sterk internetbereik en een kanaal dat voor jou en de ontvanger prettig werkt.

Zelf maak ik graag gebruik van Zoom, omdat ik daarmee makkelijk digitale afspraken in kan plannen en weinig verbindingsproblemen ervaar. Heel af en toe zet ik whatsapp in, zeker als ik even snel iets wil delen of een korte call plaats wil laten vinden. Skype heeft mij lange tijd gediend, maar is zwaarder qua programma en beeld en geluid willen niet altijd even goed meewerken. Er zijn meerdere manieren om (video)calls mogelijk te maken, de keuze is aan jou.

 

Wij coaches zijn nu eenmaal gemaakt voor contact en connectie van mens tot mens. We willen niets liever dan de energie in een ruimte voelen, hier gebruik van maken, iemands non-verbale communicatie kunnen volgen, de binnen- of buitenruimte en mogelijk aanwezige attributen inzetten en bovenal écht contact kunnen maken. Coachen vanaf een beeldscherm, via tekst of telefoon zal in het begin dan ook onwennig zijn.

 

Naar mate je het vaker doet, je de kracht van het online coachen ontdekt en de smaak te pakken krijgt, gaat dat onwennige gevoel in principe vanzelf over. Gaat dat gevoel niet vanzelf over? Dan moet je jezelf ook eerlijk af durven vragen of jij als online coach wel tot je recht komt en niet naar andere vormen of (tijdelijke) oplossingen moet zoeken.

 

Omdat je iemand niet kunt ontvangen met een hartelijke hand, warme omhelzing, heerlijke kop koffie of thee, fijne ruimte en veilige sfeer, is de manier waarop je contact maakt en communiceert nóg belangrijker dan normaal. Communicatie (zowel inhoud als vorm, zowel verbaal als non-verbaal) kan iets of iemand maken óf breken. Je zult middels bepaalde uitdrukkingen vertrouwen moeten wekken, iemand op zijn gemak stellen, de juiste energie weten aan te voelen, op de juiste zaken in weten te spelen en het gesprek effectief laten verlopen.

 

Stiltes kunnen ineens nog meer impact hebben dan ze al hadden. Die ene scherpe opmerking kan ineens nog harder binnen komen dan normaal gesproken. De lach op het gezicht van jou of de ander kan ineens nog betekenisvoller zijn dan die al was. Wees je daarvan bewust.

 

Online coaching betekent niet dat je alleen nog maar kunt praten. Zoals we allemaal weten, leren mensen het meest door te doen, te ervaren. Soms is een goed gesprek hard nodig om inzichten te vergaren, maar soms ontstaat er meer of langduriger verandering door een praktische oefening of opdracht uit te voeren. Dat kan zowel tijdens de coachsessie, als ook daarna, zelfstandig thuis of in samenwerking met een partner, zus of vriend.

 

Je kunt op afstand bijvoorbeeld prima een visualisatie begeleiden of iemand een door jou ter plekke begeleide oefening in zijn of haar eigen ruimte laten doen. Daarnaast kan het meegeven van zogenaamde huiswerkopdrachten ook tot belangrijke ervaringen en inzichten leiden. Het is in dat geval dan wel belangrijk dat je iemand een duidelijke opdrachten of vragen meegeeft.

 

Wees dankbaar voor het alternatief dat online coachen jou en jouw klanten in deze tijd kan bieden. Zie het als een mogelijkheid om jouw waardevolle werk voort te kunnen zetten.

Maria Dekker
LinkedIn Maria Dekker