Half maart veranderde de wereld.

Op vrijdag zit je nog aan tafel met je klant, op maandag zie je elkaar vanachter een scherm.  De ene dag praat je ‘s ochtends bij met je collega’s aan de kóffietafel, de volgende dag zit je in je eentje thuis. Begin maart is je agenda nog gevuld tot na de zomer, een paar dagen later zijn bijna álle opdrachten uitgesteld of afgezegd. Het overkwam velen van ons.

Door de coronacrisis hebben we niet alleen te maken met een heel andere manier van werken, de toekomst van veel werk is ook onzeker. Wat betekent dit voor de arbeidsmarkt op termijn? Hebben mensen straks wel behoefte aan loopbaanbegeleiding? Of komt er juist heel veel werk op ons af? Voorlopig zullen we allemaal een weg moeten vinden in deze situatie. Het houvast van een eigen plek, collega’s om je heen en een min of meer zekere toekomst, is voor iedereen aangetast. We mogen het daar best even lastig mee hebben.

Op LinkedIn en Twitter zie je mensen die binnen een dag hun dienstverlening omgooien, tegelíjk maar even een nieuwe dienst in de markt zetten en daar enthousiaste berichten over delen. Bewonderenswaardig. Zelf herken ik me meer in de mensen die het even niet weten, die inspiratie missen en nog geen zin hebben om alleen maar digitaal te gaan leven. Ik moest denken aan een onderzoek dat een paar jaar geleden gedaan is onder zzp’ers. De onderzoekers waren benieuwd naar hoe zelfstandigen omgaan met het gemis aan kaders, vaste collega’s en onzekerheid over continuïteit van werk.

In die situatie bevinden we ons opeens allemaal. Of je nu in loondienst bent, of als zelfstandige werkt. Uit dat onderzoek blijkt dat zelfstandigen hun houvast organiseren via vier pijlers.

  1. De eerste: een afgebakende plek om je werk te doen. Dat betekent dat je daar je werkspullen bij de hand hebt, zo min mogelijk afleiding en dat je die plek speciaal voor werk bestemt. Het kan even duren, maar na verloop van tijd wordt die plek een manier om jezelf in de ‘werkstand’ te zetten.
  2. Op de tweede plaats: Routines. Dat kan een vast werkschema zijn, of een to-do lijst, of altijd beginnen met de moeilijkste of juist de makkelijkste klus. Routine kan ook zitten in hoe je je dag opstart en afsluit. Het dóel van je werk is vervolgens ook een belangrijk houvast. Mensen die weten waar ze het voor doen blijken zichzelf makkelijker te kunnen motiveren. Een doel kan bijvoorbeeld zijn ‘jongeren helpen met een goede studiekeuze’ of ‘mensen een baan helpen vinden die minder stress en meer gevoel van betekenis oplevert’.
  3. Tenslotte: de mensen die deelnamen aan het onderzoek hebben allemaal een paar mensen waar ze op terug kunnen vallen. Dan kan een collega zijn waar je elke dag even mee belt, een partner die je aanmoedigt, een paar vrienden waar je mee kunt lachen en huilen. Juist nu heb je ze nodig.

Díe vier zaken; een goede thuiswerkplek, vaste routines die voor jou werken, weten waar je het voor doet en een paar mensen om je heen die er voor elkaar zijn, blijken te helpen bij het werken in een situatie waar veel onzeker is.

Deze kennis kan je helpen jezelf én je klanten een weg te vinden in deze bíjzondere tijd.

 

Heidi Jansen 
LinkedIn Heidi Jansen